si.... mergi in siguranta !
STATII CB
 
 
GENERALITATI:
Statiile de emisie receptie pentru info-trafic sunt statii care emit/receptioneaza in banda libera de radioamatori de 27MHz, banda denumita si Citizen Band (CB) sau banda de 11m. Sunt destinate pentru a asigura o comunicare radio pe distanţe relativ mici (intre 10 si 20 km). In Romania si in majoritatea statelor Europene in aceasta banda sunt alocate 40 de canale (numerotate de la 1 la 40), avand frecventele prestabilite, in care se poate emite liber cu maxim 4W. Puterea permisa in FM in toate statele europene (mai putin Austria) este de 4W. In AM este permisa diferentiat in statele europene, dupa cum urmeaza:
- state in care este interzis lucrul in AM: Bulgaria, Danemarca, Lituania, Malta, Norvegia, Cehia, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Luxemburg, Marea Britanie;
- state in care este permis lucrul in AM cu putere de 1W: Cipru, Estonia, Finlanda, Letonia, Olanda, Portugalia, Romania, Belgia, Franta, Germania, Italia, Polonia, Elvetia, Suedia;
- state in care este permis lucrul in AM cu putere de 4W: Grecia, Irlanda, Spania.
- In Austria nu este permis lucrul in CB!
 
 

Nu exista modalitati legale de a creste puterea de emisie sau de a folosi alte moduri de lucru, de aceea toti cei care folosesc amplificatoare cu puteri peste prevederile anterioare emit ilegal.
In Romania aceste statii sunt intens folosite de transportatorii rutieri (TIR-uri), pe canalul 22 mod de lucru FM, pentru a schimba informatii utile despre trafic.

Posesorii de autoturisme au inceput de aproximativ 3 ani sa foloseasca asemenea statii. Asadar, pentru soferii de autoturisme, statia radio CB este un instrument complementar detectorului de radar, avand in vedere ca pe drumuri slab circulate sau in week-end (cand transportatorii sunt mai putini) exista posibilitatea de a nu avea corespondenti.

Avantajele folosirii unei statii radio CB
- Utilitate reala: aveti acces la informatii privind drumuri rele, blocaje (inzapeziri, caderi de pietre, etc. de pe versanti), accidente
- Ajutor in orientare: aflati informatii utile de la ceilalti participanti la trafic privind locatii, rute, etc
- Siguranta: vi s-a intamplat sa fiti in spatele unui camion pe un drum cu viraje si sa depasiti „la risc” ? In asemenea cazuri e mult mai sigur si mai confortabil sa fiti anuntati de soferul din fata cand si daca se poate efectua depasirea fara probleme.
- Detector de politie: fie radar, filtru, sau pur si simplu un echipaj care sta la panda la linie continua, veti sti din timp dispunerea acestora si veti putea evita neplacerile.
- Comunicare libera intre soferi; ”ce mai faci”, ”de unde vii”, ”cum e drumul”, etc.

Tipuri de statii radio CB
Statiile fixe sunt statii concepute pentru a fi folosite in cladiri. Acestea se alimenteaza de obicei de la 220V pentru ca au inclusa sursa de alimentare. Nu pot fi folosite in masini.
Statiile mobile sunt statiile montate pe masina, fara posibilitatea folosirii acestora in afara masinii. Se alimenteaza de obicei de la 12V.
Statiile portabile pot fi purtate in buzunar (gen Motorola), se alimenteaza de la baterii dar au si adaptoare care permit folosirea lor in masina, conectate la instalatia electrica de 12V a masinii. Desi pare mai atractiva, o statie portabila poate insemna mai multe fire prin masina si operatii in plus de montare/demontare de fiecare data cand plecati/sositi de la drum. Statiile portabile au antena proprie (10-20cm) pentru folosire in afara masinii. In masina, insa, nu veti receptiona aproape nimic din cauza ca autoturismul se comporta ca o cusca Faraday. Din acest motiv chiar si la statiile portabile va trebuie antena exterioara pentru a le putea folosi din interiorul autovehiculului.

Caracteristici tehnice la o statie radio CB
Principalele caracteristici tehnice care intereseaza la o statie radio CB sunt:
- Sensibilitatea la receptie. Cu cat o statie este mai sensibila cu atata poate receptiona semnale mai slabe (statii mai indepartate). Sensibilitatea este specificata de producator si se masoara in micro-volti (uV) la un raport semnal-zgomot-distorsiuni (SINAD) de 10 sau 20dB. Cu cat raportul SINAD in dB este mare si valoarea in uV mai mica cu atat mai bine. O valoare de 0,25uV la 10dB SINAD echivaleaza cu o valoare de 0,5uV la 20dB SINAD.
- Putere de 4W FM.
- Numarul minim si suficient de canale este de 40. Canalul 22 FM va fi cel mai folosit in Romania.
- Modul de lucru (modulatia) pentru info-trafic este FM.
- Butoane si indicatoare suficiente pentru info-trafic: butoane de schimbare a canalelor, buton de reglare volum, buton de reglare squelch, indicator de canal.
Alte controale si caracteristici care pot fi prezente pe statie, multe aproape inutile pentru un sofer care se gaseste in mers:
- Memorii aditionale pentru salvarea canalelor mai des folosite
- Buton de apelare rapida a canalelor 9 si 19, canale folosite pentru comunicatii de urgenta in statele dezvoltate.
- Controlul amplificarii microfonului (MIC gain). Inutil, va sta tot timpul la maxim.
- Controlul amplificarii radio la receptie (RF gain). Inutil, va sta tot timpul la maxim.
- Buton DX-Local. DX = RF gain la maxim, Local = RF gain la minim. Inutil.
- Comutator PA-CB. In mod PA (public adress) puteti folosi statia ca un megafon (se monteaza un difuzor in afara automobilului) in mod CB e statie radio.
- ESP (Enhanced Speech Processor) - face ca semnalele audio slabe sa se auda mai bine insa distorsioneaza semnalele puternice. Ideal de a se folosi cand este prezent la ambele statii care corespondeaza. Aproape inutil.
- S-metru. Indica taria semnalelor receptionate. Util dar nu vital.
- Power metru. Indica puterea de emisie. Aproape inutil.
- SWR-metru. Util daca exista.
- Iesire pentru S-metru extern. Inutil.
- Iesire pentru casti/difuzor extern. Utila pentru situatia in care nu sunteti singur in masina si nu vreti sa deranjati pasagerii (soferii pot vorbi uneori mai colorat) sau atunci cand montarea statiei astupa difuzorul ei original si este necesara instalarea unuia suplimentar.
- Buton de limitare a zgomotului static (ANL, NL). Promovat in teorie ca solutia care reduce zgomotele generate de exemplu de instalatia electrica a masinii, mai ales pentru AM si masini cu sistem clasic de aprindere. Aproape inutil in practica.
- Butoane situate pe microfon de schimbare a canalelor sau de blocare a tastaturii. Utile dar nu vitale. Sqelch-ul sau „poarta de sunet” este un control care face statia sa fie tacuta atunci cand nu se receptioneaza nimic si sa se auda doar cand prinde o transmisie.
Raportul dintre semnal si claritatea receptiei determina cand exista sau nu o conexiune cu minim de interferente. In functie de antena cuplata la statie si de zgomotul radioelectric ambiant acest control se regleaza destul de des in timpul folosirii. Veti auzi sqelch reglat mai "sus" sau mai "jos". Mai sus inseamna ca se vor auzi doar transmisii suficient de puternice. Mai "jos" inseamna ca se vor auzi statiile mai indepartate dar si eventuale paraieli si interferente.
Exista statii cu squelch automat „Automatic Squelch Control”, un artificiu care seteaza de fapt sqelch-ul la o valoare prestabilita din fabrica. ASC-ul evalueaza continuu si automat receptia semnalului si existenta zgomotului de fond.

Antena pentru CB
Antena este elementul care capteaza si emite undele radio. Indiferent de performantele si pretul statiei, fara o antena adecvata aceasta este inutila. Pentru fiecare frecventa in parte lungimea antenei este vitala. In CB, cea mai scurta antena adecvata din punct de vedere fizic ar trebui sa aiba 2,75m. In practica, din cauza ca este prea mare, se folosesc antene mai mici, iar lipsa de lungime se compenseaza folosind o bobina. Singurul rol al bobinei este de a „pacali” statia. Din pacate ca cu cat se micsoreaza antena, cu atat ii scade eficacitatea.
Pentru un autoturism, antena optima din punct de vedere lungime/performante este ML-145, care are aproximativ 1,6m. O antena mai mare, desi este mai buna, poate fi incomoda. O antena mai mica este mai slaba spre foarte slaba. O antena de pana in 0,8m este foarte slaba. O antena de minim 0,8-1m pana in 1,2-1,3m este folosibila. Ce este peste 1,4-1,5m incepe sa fie buna spre foarte buna.
Prinderea antenei pe masina se poate face cu talpa magnetica sau cu montura fixa. Talpa magnetica poate avea diametrul intre 120mm si 160mm si are marele avantaj ca se poate demonta oricand de pe masina. Cu cat e mai mare cu atat rezista la viteze mai mari si poate sustine o antena mai mare. Prinderea fixa necesita fie gaurirea caroseriei fie folosirea de elemente ajutatoare pentru prindere.
Discutiile despre antene pot deveni foarte tehnice, dar ce e important sa stim e ca orice antena are nevoie de o „contragreutate” suficient de mare. Cu cat antena e mai mica cu atat contragreutatea trebuie sa fie mai mare. Suna tehnic dar e simplu. Antena in aer e 0. Are nevoie de un plan de masa, care in cazul nostru il reprezinta masina (caroseria). Antena cu un plan de masa mai mare (contragreutate mai mare), va fi superioara intotdeauna fata de una cu un plan de masa mai mic.
Astfel, antenele montate pe masini au nevoie de o suprafata metalica cat se poate de mare "sub" antena. Cel mai indicat loc este mijlocul geometric al pavilionului, dar nu este practic. Atunci se apeleaza la talpile magnetice sau la instalarea fixa in locuri mai protejate chiar daca se pierde din randament. Aici, discutiile sunt multe. Indiferent de reclama comerciala pentru un anumit tip de antena, intre doua antene, cea care va radia mai bine (va avea un randament mai bun ), va fi cea care are tija mai lunga.
In practica CB-ului se folosesc antene cu polarizare verticala in configuratii λ/4 , 5λ/8 si λ/2. Aceste antene in general nu sunt prereglate, ca atare dupa montare necesita o ajustare. In timp s-a demonstrat ca problema de baza ce se pune la montare este asigurarea unei contragreutati suficient de mari. La antenele mobile, caroseria vehicolului este si contragreutatea, din acest motiv este foarte important ca suportul de fixare a antenei pe masina sa faca contact electric perfect cu tabla de caroserie (la cele cu prindere fixa).
Antenele pentru statiile radio trebuie ajustate (calibrate), astfel intotdeauna dupa montarea statiei apelati la un specialist sa va calibreze antena.

Criteriile in alegerea unei statii radio sunt:
- Masina folosita: Trebuie sa ai timp sa te feresti de ceva nedorit existent pe drum.
- Robustetea (fiabilitate): Trebuie sa fie robusta, rezistenta la tavaleala. Evitati statiile cu butoane mici, cu fete fragile, ce se pot zgaria usor, sau mai rau, crapa sau sparge. Dimensiunea ecranului conteaza mai putin.
- Dimensiuni: Mica, usor de montat in putinele spatii disponibile in autoturisme. Tineti cont de dimensiuni, in afara de dimensiunile statiei luati in calcul si mufele si cablurile din spate (mufa pentru antena in cele mai multe cazuri).
- Functii: De preferat putine taste, potentiometre mari si dedicate fiecarei functii (sunt si statii care au pe acelasi potentiometru 2 functii, squelch si volum cel mai des, ceea ce le face greu de reglat in timpul sofatului.
- Puterea: Cele mai multe statii au 4W. E bine sa ramana asa. Uzual si legal este 4W, corespunzator unei distante de 10-15km, insa multi producatori afiseaza aceasta putere neavand acoperire in practica, mizandu-se pe faptul ca e mai complicat de masurat.
- Auditia: Exceptand statiile portabile, in general au difuzoare de 2W si se aud foarte bine, dar in functie de montaj si pozitie exista riscul sa se obtureze difuzorul. Se poate folosi difuzor extern, sau sunt statii cu difuzor pe panoul central.
- Antena: Cea mai importanta componenta a unei statii e antena. Cu cat mai mare cu atat mai bine.
- Bruiajele: In timpul exploatarii statiei pot aparea perturbatii la receptie cauzate de motorul autoturismului. Aproape fiecare statie CB este prevazuta cu un circuit de diminuare a parazitilor de tip impuls generate de motor. Aceste circuite electronice sunt : ANL (Automatic Noise Limiter) si NB (Noise Blanker). Deci la statie nu avem ce face, trebuie sa localizam sursa de paraziti si sa eliminam cauza. Perturbatiile sunt de doua feluri: paraziti de la aprindere si parazitii de la alternator.

Xenoanele pot da bruiaje datorita slabei izolari a balasturilor de la instalatia Xenon.
- Producatorul: Ca la orice altceva, conteaza daca producatorul are experienta, tehnologie si nu in ultimul rand un nume.
- Montajul: Conteaza ce iti trebuie pentru montaj timp/scule/pricepere, cat din fiecare?
- Complexitatea: Filtre emisie/receptie, auto-gain, mic gain, dual-channel, ASC, canale de urgenta, controlul puterii de emisie, etc.
- Gadget-uri: Echo, recorder-mike, blue-tooth, power/level indicator, dimmer pentru iluminare, etc
- Pretul: Ideea e sa facem un compromis intre cele de mai sus sau sa apelam la un specialist, sau la un sofer care a avut mai multe tipuri de statii.
 
 

Mic dictionar tehnic:
AM...................Amplitude Modulation...................Modulatie de amplitudine
CB...................Citizen's Band..............................Banda cetateanului
CH...................Channel......................................Canal
CW..................Continuous Wave.........................Unda continua (telegrafie audio)
DX...................Long Distance Liaison...................Legatura la mare distanta
DW..................Dual Watch..................................Monitorizare simultana a 2 canale
FM....................Frequency Modulation...................Modulatie de frecventa
GMT.................Greenwich Meantime.....................Ora Greenwich
HF....................High Frequency.............................Inalta frecventa
LF.....................Low Frequency.............................Frecventa joasa
LSB..................Lower Side Band...........................Banda laterala inferioara
RX....................Receiver......................................Receptor/Receptie
SSB..................Single Side Band...........................Banda laterala unica
SWR.................Standing Wave Ratio......................Raport de unde stationare
SWL.................Short Wave Listening......................Receptie pe Unde Scurte
SW...................Short Wave...................................Unde Scurte
TX....................CB Transceiver..............................Statie CB/Emisie
UHF...................Ultra High Frequency......................Ultra Inalta frecventa (UIF)
USB...................Upper Side Band...........................Banda laterala superioara
VHF...................Very High Frequency......................Foarte Inalta frecventa (FIF)

Functii generale ale statiilor de emisie receptie
In functie de producator si modelul statiei, aceasta poate avea sau nu unele din aceste controale.
AMT - Modul de "control vorbire " consta in transmiterea a ceea ce emiteti chiar in boxa statiei
CAL - Pozitia CAL se fixeaza pentru stabilirea SWR-ului
CLAR - Functia de clarificare a emisie si a receptiei in acelasi timp
DIMMER - Ajusteaza luminozitatea afisajului (LCD sau cu tehnologie LED)
E-DEL - Variaza durata intarzierii vocii, sau durata repetitei ecoului
E-VOL - Creste si descreste intensitatea volumului ecoului, dar si numarul de repetitii ale lui
FREQUENCY - Se roteste pentru a schimba frecventa - echivalentul in a schimba canalele la alte statii radio
FUNCTION - Este folosit pentru a opera acele functiile de control afisate pe display
LCR - Ultimul canal utilizat, prin apasarea acestuia statia revine la ultima frecventa folosita
MEMORY - Canale de memorie pentru identificarea si accesarea lor rapida
MIC - G - Creste si descreste puterea audio de iesire a microfonului
MODE - Indica modul de lucru in care opereaza statia: AM/FM/USB/LSB/CW
MTX - Regleaza si face mai eficienta emisia si receptia
MTX+ RB - Activeaza Modulatorul pentru Roger Beep
NB - Limiteaza automat zgomotele de fond mari
PWR - Stabileste puterea de emisie a statiei
RF-G - Ajusteaza sensibilitatea statiei atunci cand receptioneaza mai multe semnale deodata, cat si atunci cand se receptioneaza zgomote de fundal
S/RF/SWR METER - Indica receptiile semnalelor tari, puterea de iesire si Swr-ul
SCAN - Scaneaza in mod crescator fiecare canal din modul de lucru ales
SHIFT - Programeaza diferitele frecvente in care functioneaza statia radio
SQ - Folosit pentru a elimina zgomotele de fundal si semnalele mari care se receptioneaza
STEP - Este un mod de acord si da posibilitatea ajustarii ecartului la 1 khz, 10 kHz sau 100 kHz
SWR - Cea mai buna performanta este atunci cand SWR-ul este sub 1,5, primul segment verde din portiunea unde se indica SWR
STX - Este modul standard de transmisie;
STX+RB - Modul de transmisie cu ROGER BEEP. Activeaza la sfarsitul transmisiei tonul de Roger beep. Avand roger beep-ul la sfarsitul transmisiei, cei care receptioneaza semnalul statiei stiu ca ati terminat de vorbit, si astfel pot emite
TONE - Apare pe afisaj cand cand se receptioneaza zgomote mari , si stabilizeaza claritatea semnalelor receptionate
VOL - Inchide si deschide statia, rotindu-se pe dreapta se creste intensitatea volumului.

Frecventele canalelor CB:
Ch. 1.....26.965MHz
Ch. 2.....26.975MHz
Ch. 3.....26.985MHz
Ch. 4.....27.005MHz
Ch. 5.....27.015MHz
Ch. 6.....27.025MHz
Ch. 7.....27.035MHz
Ch. 8.....27.055MHz
Ch. 9.....27.065MHz
Ch. 10...27.075MHz
Ch. 11...27.085MHz
Ch. 12...27.105MHz
Ch. 13...27.115MHz
Ch. 14...27.125MHz
Ch. 15...27.135MHz
Ch. 16...27.155MHz
Ch. 17...27.165MHz
Ch. 18...27.175MHz
Ch. 19...27.185MHz
Ch. 20...27.205MHz
Ch. 21...27.215MHz
Ch. 22...27.225MHz
Ch. 23...27.255MHz
Ch. 24...27.235MHz
Ch. 25...27.245MHz
Ch. 26...27.265MHz
Ch. 27...27.275MHz
Ch. 28...27.285MHz
Ch. 29...27.295MHz
Ch. 30...27.305MHz
Ch. 31...27.315MHz
Ch. 32...27.325MHz
Ch. 33...27.335MHz
Ch. 34...27.345MHz
Ch. 35...27.355MHz
Ch. 36...27.365MHz
Ch. 37...27.375MHz
Ch. 38...27.385MHz
Ch. 39...27.395MHz
Ch. 40...27.405MHz
 
 

Cateva recomandari privind traficul radio:
- Nu injurati, ganditi-va ca alti colegi circula cu familia;
- Nu puneti muzica la statie, cine vrea sa asculte muzica are RC/RCD unde o poate asculta la o calitate mai buna;
- Nu tineti apasat butonul de emisie fara sa spuneti nimic. Astfel ati blocat frecventa iar colegii care au intrebari, probleme sau ceva nou aparut in trafic nu vor fi auziti;
- Incercati sa fiti activi in loc sa stati doar la receptie. Statia este un mijloc de intrajutorare in trafic;
- Nu folositi statia pentru a efectua depasiri riscante;
- Nu folositi statia pentru pentru a merge cu viteze prea mari in localitati. Nu stiti de unde va sare ceva in fata masinii;
- Nu agasati TIR-istii cu rugaminti de a se da la o parte. Majoritatea va vor ajuta cand se poate, dar ganditi-va ca ei isi castiga banii la volan si conteaza si pentru ei cat timp fac pe drum;
- Fiti vigilenti cand vi se raspunde de la o singura statie si sunteti indemnati: "da-i talpa colegu, du-te tare ca e liber colegu". Incercati pe cat posibil sa identificati masini care trec pe langa voi si sa intrebati direct „Colegul cu Golful de Iasi”, am ceva pe drum inspre localitatea...?". Unele echipaje de politie si nu numai folosesc statii CB pentru a induce in eroare si a anunta drum liber pentru ca mai apoi sa va aiba de client.
- In general, nu va folositi de statie pentru a incalca regulile de circulatie.

Pozitionarea antenei
E de preferat ca elementul reflectant, respectiv suprafata in care este montata antena sa aibe o suprafata cat mai mare si un plan de masa cat mai solid. Antena trebuie sa fie intr-un loc cat mai inalt pe caroserie si cat mai libera, fara obstacole in preajma.
Locuri recomandate: pe plafon, pe capota portbagaj, pe cat se poate in centrul acestora.
Locuri de evitat: pe monturi prinse de portbagaj sau de geam, pe suprafete din plastic/fibra, cum ar fi hardtopurile, pe bara spate a masinii.

Calibrarea antenei pentru statiile radio de emisie receptie
Statiile CB sunt facute pentru antene cu impedanta de 50 ohmi. Orice diferenta fata de aceasta impedanta se traduce intr-un transfer ineficient de putere de la statie la antena. Practic, in aceasta situatie, "puterea" se transfera la antena, aceasta radiaza o parte din ea iar restul se intoarce in statie. Partea rea este randamentul scazut la emisie. Partea si mai rea este reprezentata de riscul arderii statiei. Asadar, reglarea antenei este vitala. Antena se regleaza dupa ce a fost aleasa varianta finala de montare (a fost aleasa pozitia antenei, a fost tras firul pana la statie). Orice modificare ulterioara a pozitiei antenei pe masina, sau montarea ei pe alta masina, necesita o reglare suplimentara.
Pentru reglare se foloseste un aparat numit SWR-metru. SWR este prescurtarea englezeasca de la "raport de unde stationare". Este un raport matematic intre puterea emisa si puterea intoarsa in statie. Ideal este 1:1 adica toata puterea este radiata. Practic un SWR de pana la 1,5:1 este acceptabil. O antena ML-145 poate obtine usor un SWR de 1,2:1 in toate canalele. O antena scurta cu greu obtine 1,5:1 in canalul 22 si SWR mai mare in restul canalelor. Pentru reglare, spicul antenei se poate lungi sau micsora prin culisarea lui in suportul bobinei.
Dupa montarea corecta a antenei pe masina se fac urmatoarele proceduri:
- tija antenei (radiantul) se introduce in suportul de fixare pana la mijlocul cursei.
- se strange surubul imbus.
- cu SWR-metru conectat intre Tx si antena, in modul de lucru AM sau FM se fac primele masuratori de SWR pe Ch1 si pe Ch40, valorile obtinute se noteaza.
- daca antena are un plan de masa bun, valoarea SWR-ului pe Ch40, va fi mai mare.
- se scoate tija dupa slabirea surubului imbus si se taie 2cm din radiant.
- se introduce inapoi tija si se strange surubul de fixare.
- se repeta masuratoarea pe Ch1 si Ch40. Valorile gasite se noteaza.
- reglajul fin se va efectua cu usile inchise, prin culisarea in sus-jos a tijei in locas
- cu antena montata pe mijlocul caroseriei se poate obtine un SWR 1:1,1 pe Ch1 si Ch40. In mijlocul benzii pe Ch20 chiar se poate obtine valoarea 1,0:1,0.
- la tipurile de antene, unde piesa de fixare a tijei permite introducerea tijei chiar in bobina, se va evita aceasta situatie, deoarece tija devine "miez" si se strica grosolan Q-ul bobinei de adaptare-prelungire si SWR-ul nu se mai poate regla.
- procedura de mai sus este valabila si pentru antene fixe, la modele care sunt prevazute cu posibilitate de reglaj (varful ajustabil, prin culisare).

Statii mai puternice, modificate, amplificatoare
Legea permite in Romania maxim 4W in FM. Exista statii mai puternice din fabrica, asa numitele statii "de export". Altele se pot modifica usor sau mai greu pentru puteri mai mari. Cele modificabile usor au avut producatori care au prevazut o rezerva de putere. Cele modificabile greu de obicei sunt impinse la limita de diversi "mesteri" cu pregatire tehnica indoielnica. Evitati pe cat posibil statiile second-hand provenite din surse dubioase. Daca planuiti sa folositi statia in afara tarii limitati-va la una de 4W. O putere de 6-7W in loc de 4W ofera o crestere nesemnificativa a distantei de comunicatie, insa veti fi tot timpul in pericol de a fi amendati.
Daca tineti neaparat la putere mai mare, 30W ar trebui sa fie suficienti. Nu ajungeti la 50-100W sau poate si mai mult. Cu 100W radioamatorii fac legaturi transcontinentale. Nu veti face altceva decat sa transmiteti la distante mari (totusi nu exagerat de mari) si sa nu receptionati nimic, pentru ca puterea de emisie a celui care va receptioneaza poate fi mica. Daca semnalul statiei proprii are nevoie de 30W ca sa ajunga pana la el, statia corespondenta nu va ajunge la voi cu 4W.
Evitati de asemenea preamplificatoarele la receptie. Nu fac altceva decat sa amplifice si zgomotul de fond care va acoperi statiile mai slabe. In schimbul acestuia luati o antena mai performanta.

Bruiajele
In timpul exploatarii statiei pot aparea perturbatii la receptie cauzate de motorul autoturismului. Aproape toate statiile CB sunt prevazute cu un circuit de diminuare a parazitilor de tip impuls generate de motor. Aceste circuite electronice sunt: ANL (Automatic Noise Limiter) si NB (Noise Blanker). In cazul in care bruiajul persista la statie nu avem ce face, trebuie localizata sursa de paraziti si eliminata cauza.
Perturbatiile pot fi generate de:
Paraziti de la aprindere: se recunoaste prin faptul ca dupa scoaterea antenei din statie parazitarea dispare. De obicei apare la masini mai vechi si la cele la care fisele de la bujii nu sunt prevazute cu rezistente volumice. Problema se rezolva prin inlocuirea setului de fise de bujii.
Parazitii de la alternator: se manifesta ca un vajait permanent (in unele cazuri si la emisie). Parazitii patrund pe cablul de alimentare si nu dispar la debransarea antenei. Cauza in 90% este blocul de diode. Din cele 6 diode din acest bloc, daca o dioda este defecta, alternanta apare "lipsa" la iesirea redresorului trifazic, iar tensiunea obtinuta este pulsatorie. Defectul nu se manifesta la incarcare si la inceput este "combatut" de electricianul auto. Se remedieaza prin inlocuirea diodei defecte (sau a blocului de diode).
Xenoanele: pot da bruiaje datorita slabei (proastei) izolari a balasturilor de la instalatia Xenon. Pana acum singura modalitate de a scapa de bruiaje e sa schimbati balastul la Xenon. 

 
 
 
Copyright © 2008-2017 detectoare-de-radar.ro | Toate drepturile rezervate.