si.... mergi in siguranta !
DESPRE ANVELOPE

 
 
 
De la 1 noiembrie, vei fi obligat sa iti echipezi autoturismul cu cauciucuri de iarna sau all-seasons, in caz contrar risti sa ramai fara talonul auto, dar si sa fii amendat cu pana la 20 de puncte-amenda, adica 1340 de lei, potrivit unei legi publicate recent in Monitorul Oficial. 
Legea nr. 161/2011 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 5/2011, care impune obligativitatea echiparii autoturismelor cu anvelope de iarna in sezonul rece, a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 503 din 14 iulie 2011.

Potrivit Ordonantei, soferii sunt obligati sa aiba masinile dotate cu anvelope de iarna atunci cand carosabilul este acoperit de zapada, polei sau gheata. In cazul in care nu respecta aceste reguli, ei pot fi sanctionati cu retinerea certificatului de inmatriculare sau de inregistrare, precum si cu amenda din clasa a IV de sanctiuni (de la 9 la 20 de puncte-amenda). Anul acesta, punctul-amenda este in valoare de 67 de lei, ceea ce inseamna ca amenzile vor fi cuprinse intre 603 si 1340 de lei.

Mai mult, vehiculele de transport de marfa de peste 3,5 tone si cele de transport de persoane cu peste noua locuri trebuia sa mai aiba montate pe rotile de tractiune, pe langa anvelope de iarna, si lanturi sau alte echipamente antiderapante certificate. Totusi, utilizarea lanturilor antiderapante pe alte suprafete decat cele acoperite de zapada, gheata sau polei implica sanctiuni pentru deteriorarea carosabilului.

Nerespectarea acestor reguli se pedespseste cu retinerea talonului auto, la care se adauga si o amenda cuprinsa intre 2.500 si 4.000 de lei.

In plus, actul normativ prevede ca, in cazul in care faci un accident din cauza dotarii necorespunzatoare a masinii, vei achita si costurile de reparare a drumului si de inlocuiere a elementelor de siguranta a circulatiei distruse in urma evenimentului rutier.
 

CE SUNT ANVELOPELE DE IARNA ?
Anvelopele de iarna sunt cauciucuri special construite pentru a oferi o aderenţă adecvată atunci când temperatura de afară a scăzut sub 7 grade sau carosabilul este acoperit cu zăpadă, gheaţă ori polei.
Din punct de vedere juridic ne referim la anvelope de iarnă atunci când vorbim despre acele anvelope care respectă şi sunt omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului Europei din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, precum şi montarea lor, Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU) nr. 30 sau Regulamentului Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite CEE-ONU nr. 54, după caz.

Conform Directivei Europene 92/23/CE din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor şi ale remorcilor acestora, anvelopele de iarnă se individualizează prin prezenţa simbolului M+S (sau a derivatelor M/S, M-S, M&S), alaturi de care mai pot apărea şi alte semne distinctive, precum un fulg de nea şi o creastă alpină.

În privinţa anvelopelor "All Season", trebuie remarcat faptul că acestea realizează un compromis între rularea pe timp de vară şi pe timp de iarnă, dar oferă performanţe inferioare anvelopelor de vară, respectiv de iarnă. Prin urmare, dacă pe anvelopele "All Season" apar literele M şi S şi, eventual, semnele distinctive, acest lucru atestă că puteţi circula şi iarna cu aceste anvelope - dar se recomandă o atenţie mult mai mare.

Dacă literele M şi S, sunteţi pasibil de amendă atunci când poliţia vă va opri iarna . Mai sunteţi pasibil de amendă şi dacă anvelopele depăşesc o anumită uzură, deci, pentru siguranţă, dacă aveţi anvelope de iarnă sau all-season de câţiva ani vechime, este bine ca, la începutul sezonului rece, să treceţi pe la service pentru a vă asigura că uzura lor este în limitele acceptabile.

O lămurire foarte importantă: când sunteţi oprit de poliţie, agentul are obligaţia să verifice personal marcajele de pe anvelope şi, eventual, să facă măsurarea uzurii anvelopelor. Prin urmare, nu este necesar nici un fel de "certificat de conformitate" eliberat de service, care să ateste faptul că pneurile sunt de iarnă.

Este doar o confuzie - la cumpărarea anvelopelor (indiferent că sunt anvelope de vară sau de iarnă), vânzătorul are obligaţia de a vă înmâna şi o declaraţie de conformitate, care atestă că produsul respectiv este omologat. Însă nu aveţi obligativitatea prezentării acestei declaraţii către poliţie, deoarece singurul său rol este de a vă asigura că nu aţi cumpărat marfă contrafăcută.

 

 
Chiar daca nu aveti multi bani de investit pentru siguranta dumneavoastra nu recomandam achizitonarea anvelopelor second hand.
 
RECOMANDAM montarea anvelopelor de iarna pe toate cele patru roti, chiar daca aveti doar tractiune pe fata sau pe spate, pentru maxim de manevrabilitate si aderenta.
 
 Anvelopele de iarna sunt recomandate de la +10 grade in jos; au o consistenta diferite fata de cauciucurile de vara.
La fel cum iarna este recomandat folosirea cauciucurilor de iarna, in sezonul cald este recomandat inlocuirea acestora cu cele de vara. Astfel veti obtine o manevrabilitate si o aderenta corespunzatoare indiferent de anotimp.
Nu cumparati anvelope second hand mai vechi de 4 sau 5 ani ! Pentru verificare data fabricatie anvelopa cititi informatiile de mai jos.
 
 
 
Pe peretele lateral al fiecarei anvelope va prezinta informatii complete despre anvelopa.

De exemplu :
Avem o anvelope cu urmatoarele inscriptii: 195/65R15 91H
195 – reprezinta latimea anvelopei exprimata in mm
65 – reprezinta inaltimea  anvelopei – distanta masurata de la asfalt pana la janta in procente din latime -> 65% din 195
R – se refera la constructia anvelopei – radial. Mai exista canstructie diagonala D si bretea B
15 – reprezinta diametrul anvelopei masurat in inch
91 – indicatorul de greutate al anvelopei, aici corespunde sarcinii de 615kg (indicii de greutate sunt in tabelul de mai jos - nr.1)
 H – indicatorul de viteza, aici H=210km/h (vezi tabelul 2)

Alte marcaje:
Tubeless – anvelopa este fara camera (tubetype – cu camera)
M+S sau M-S  - MUD & SNOW- acest marcaj este intalnit pe majoritatea anvelopelor de iarna sau pentru toate anotimpurile. Anvelopele de vara nu prezinta acest marcaj.
DOT – Department Of Transport – urmat de 3 grupuri de caractere care contin date referitoare la dimensiunea anvelopei, fabrica/tara si data la care a fost produsa.
1807 - Saptamana si anul Fabricatiei.Ex Saptamana 18, Anul 2007

Ex :  DOT AFMJ N3H8 1807
 
 
 
Tabelul nr.1 (indicatori de greutate ale anvelopelor)
INDICATOR DE GREUTATE
(insciptionat pe anvelopa)


 
CORESPONDENT INDICATOR
(kg)
71 345
72 355
73 365
74 375
75 385
76 400
77 412
78 425
79 437
80 450
81 462
82 475
83 487
84 500
85 515
86 530
87 545
88 560
89 580
90 600
91 615
92 630
93
 650
94
 670
95
 690
96
 710
97
 730
98
 750
99
 775
100
 800
101
 825
102
 850
103
 875
104
 900
105
 925
106
950
107
975
108
1000
109
1030
110
1060
 


Tabelul nr.2 (indicii de viteza)

INDICELE DE VITEZA

(inscriptionat pe anvelopa)

VITEZA MAXIMA

(km/h)
M 130
N  140
P  150
 Q  160
 R  170
 S  180
 T  190
 U  200
 H  210
 V  240
 W  270
 Y  300


 
 
 
Copyright © 2008-2017 detectoare-de-radar.ro | Toate drepturile rezervate.